هرآنچه که باید از برندینگ بدانید

 برندسازی یا همان برندینگ از چالش‌هایی است برخی از صاحبان کسب و کارها توجه‌ای به آن نمی‌کنند و این عدم توجه از نداشتن اطلاعات کافی در این زمینه نشات می‌گیرد. در این بلاگ سعی کردیم سیر تا پیاز برندسازی و برندینگ را برای شما شرح دهیم و شما را با انواع برندینگ و ارکان آن آشنا کنیم پس تا آخر این بلاگ با ما همراه باشید.

برندینگ چیست؟

برندینگ فرآیندی است که طی آن یک شرکت یا سازمان برای خود هویت و شخصیتی منحصر به فرد ایجاد می‌کند. این هویت و شخصیت باید در ذهن مخاطبان آن شرکت یا سازمان به گونه‌ای ثبت شود که آن‌ها را از رقبا متمایز کند. برندینگ شامل مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و اقداماتی است که برای ایجاد و تقویت این هویت و شخصیت انجام می‌شود.

اهمیت برندینگ

  • افزایش آگاهی از برند
  • ایجاد اعتماد بین مشتریان
  • افزایش وفاداری مشتریان
  • افزایش فروش
  • بهبود قیمت‌گذاری
  • کاهش هزینه‌های بازاریابی

ارکان استراتژیک برند

حالا که متوجه شدیم برندینگ چیست و چه اهمیتی دارد باید به ماهیت یک برند بپردازیم. در ادامه سه رکن مهم و اساسی از ارکان استراتژیک برند معرفی شده که می‌توانیم با شناخت آن‌ها و تعیین‌شان در برند خود، به ماهیت برند پی ببریم و در ادامه اهداف برندینگ را بهتر بشناسیم و برندینگ موفق‌تری داشته باشیم.

چشم‌انداز

چشم‌انداز (Vision) اولین و از مهم‌ترین و اساسی‌ترین ارکان استراتژیک برند شماست. چشم‌انداز در حقیقت همان هدف و مقصود نهایی شما از راه انداختن برندتان است. بهتر است که هنگام راه‌اندازی برند و برندسازی به این فکر کنید که برند شما در آینده‌ی دور می‌خواهد چه قله‌ای را فتح کند. اگر هنوز چشم‌اندازی از آینده برند خود ندارید بهتر است هرچه زودتر دست به کار شوید و هدفی برای آینده‌ی طولانی مدت برند خود بگذارید و تلاش کنید به آن برسید. 

ماموریت

دومین رکن مهم از ارکان استراتژیک برند، ماموریت برند شماست. ماموریت برند (Mission) در واقع همان فلسفه‌ی وجودی برند است که معنای دلیل اصلی وجود برند شما بدون در نظرگیری کسب درآمد است. ماموریت همواره بخش جداناپذیری از هویت برند شماست چرا که بدون داشتن ماموریت، برند شما دلیلی برای وجود داشتن ندارد. از این رو توجه به این رکن و مشخص کردن ماموریت برند از اهمیت بسزایی برخوردار است.

ارزش‌ها

سومین و همچنین از مهم‌ترین رکن‌های برند، ارزش‌ها (Values) هستند. ارزش‌های یک برند مثل خط قرمزی می‌مانند که صاحبان برند همیشه به آن وفادارند و تمام تلاششان را می‌کنند که آن‌ها را حفظ کنند. تعیین ارزش در کنار داشتن چشم‌انداز و ماموریت موجب همدلی میان کارکنان و مدیران می‌شود چرا که همه‌ی افراد سازمان به سوی ارزش‌ها و اهداف مشترکی حرکت می‌کنند.

مهم‌ترین اهداف برندینگ

اکنون که با مفاهیم اصلی و هویت برند آشنا شدیم بهتر است اهداف خود را از برندینگ مشخص کنیم. برای انجام هرکاری به بهترین شکل و بیشترین بازدهی بیشتر نیاز به یک سری اهداف و برنامه مطابق با آن داریم تا در پروسه‌ برندسازی مسیر خود را گم نکنیم. در ادامه به مهم‌ترین اهداف برندینگ اشاره کرده‌ایم.

افزایش آگاهی از برند

افزایش آگاهی از برند به معنای این است که افراد بیشتر با برند شما آشنا شوند و آن را به یاد داشته باشند. آگاهی از برند یک عامل کلیدی در موفقیت برند است. هرچه آگاهی از برند شما بیشتر باشد، مشتریان بیشتری محصولات یا خدمات شما را می‌شناسند و احتمال اینکه از شما خرید کنند بیشتر می‌شود. راه‌های مختلفی برای افزایش آگاهی از برند وجود دارد. برخی از این راه‌ها عبارتند از:

 

  • تبلیغات: تبلیغات یکی از مؤثرترین راه‌ها برای افزایش آگاهی از برند است. تبلیغات می‌تواند در تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها، مجلات، وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی انجام شود.
  • بازاریابی محتوا: بازاریابی محتوا به تولید محتوای ارزشمند و مفید برای مشتریان هدف شما اشاره دارد. این محتوا می‌تواند شامل مقالات، وبلاگ‌ها، کتاب‌های الکترونیکی، اینفوگرافیک‌ها و ویدیوهای آموزشی باشد

 

  • فعالیت‌های اجتماعی: شرکت در فعالیت‌های اجتماعی می‌تواند به شما کمک کند تا برند خود را در معرض دید افراد بیشتری قرار دهید. این فعالیت‌ها می‌تواند شامل حمایت از خیریه‌ها، مشارکت در رویدادهای محلی و ارائه خدمات رایگان یا تخفیف‌های ویژه باشد.
  • تقویت رسانه‌های اجتماعی: استفاده از رسانه‌های اجتماعی یکی از راه‌های مؤثر برای ارتباط با مشتریان و افزایش آگاهی از برند است. شرکت‌ها می‌توانند از رسانه‌های اجتماعی برای به اشتراک گذاشتن محتوا، پاسخ به سؤالات مشتریان و برگزاری مسابقات و قرعه‌کشی‌ها استفاده کنند.

جایگاه‌یابی برند

جایگاه‌یابی برند به زبانی دیگر آن نقطه‌ی تمایز شما با برندهای مشابه و مرتبط با شماست. جایگاه‌یابی برند موجب می‌شود برند شما در ذهن مخاطب از جایگاهی خاص برخوردار شود و بخاطر نقاط تمایز برند شما را به بقیه ترجیح دهد. در جایگاه‌یابی برند شما باید رقبای اصلی خود را شناسایی کنید و به مخاطب و مشتری برگ‌های برنده خود را در مقایسه با رقبا نشان دهید.

بهبود تجربه مشتری

بهبود تجربه مشتری در برندینگ به معنای ایجاد یک تجربه مثبت و به یادماندنی برای مشتریان از طریق تعاملات آن‌ها با برند است. این تعاملات می‌تواند شامل خرید محصولات یا خدمات، استفاده از خدمات مشتری، یا تعامل با برند در شبکه‌های اجتماعی باشد.

تجربه‌ای موفق در برندسازی

رعایت تمام نکات ذکر شده و داشتن برنامه و اهدافی مشخص می‌تواند به راحتی برند شما را سر زبان‌ها بیاندازد. چیزی که در توسعه‌ی کسب و کارها و شرکت‌ها اهمیت دارد انجام کارها توسط افراد کاربلد و کاردرست است. در نهایت سعی کنید با توجه اهمیت برندسازی آن را بخشی از پروسه‌ی توسعه‌ی کسب و کار خود قرار دهید و بدرخشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا